Mobile DETOX in 3 stappen

...


Talent Enterprise

Mobile DETOX in 3 stappen

Onze collega Anouk schreef een blog over het (niet) gebruiken van je telefoon.

 

Controleer jij systematisch alle apps op je telefoon? Loop je rond met de angst dat ene belangrijke telefoontje te missen? En heb je het gevoel dat jouw intieme band met je telefoon iets is wat uit de hand loopt?

DAN IS DIT HET MOMENT OM MET DRIE EENVOUDIGE STAPPEN TE DETOXEN VAN JOUW TELEFOONVERSLAVING!

~Zet jezelf weer aan door je telefoon vaker uit te zetten~

Voor mijn werk als accountmanager in de personeelsbemiddeling is de telefoon een onmisbaar instrument. Vele uren breng ik door op apps zoals LinkedIn, Gmail, WhatsApp en hang ik aan de lijn met klanten en kandidaten. De zakelijke relatie met mijn telefoon die ik hierdoor opbouwde nam ik van kantoor mee naar huis.

Van geen kwaad bewust werd mijn telefoon het eerste wat ik ’s ochtends oppakte en ’s avonds het laatste wat ik weglegde. Vaak betrapte ik mijzelf op Instagram pagina’s van totale vreemden. Als Jan Paparazzi scrollend door tientallen accounts viel ik dan uiteindelijk in slaap. Toen ik een keer in totale paniek naar huis ben gereden om mijn oplader te halen wist ik dat de grens was bereikt. Het was niet dat mijn telefoon daadwerkelijk leeg was, maar gewoon voor het geval dat…

Toen werd het duidelijk: Ik heb een telefoonverslaving!

Omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van dit apparaat en de baas wilde worden over mijn offline uren ben ik de uitdaging aangegaan: afkicken van mijn telefoon. Vier weken lang heb ik buiten werk mijn telefoon volledig uitgezet. En ja, dus ook in de weekenden!

Hoe ik dit heb gedaan? In deze drie simpele stappen:

Stap 1. Verwijder Social Media apps

Wil je jouw schermuren drastisch terugdringen? Zorg dan dat er minder te doen is op je telefoon. Verwijder de social media apps zoals Facebook, Instagram, Linkedin en eventueel ook Tinder.

Vind je deze stap te groot? Zorg dan in elk geval voor minder afleiding door de notificaties van deze apps uit te zetten. Op die manier krijg je geen meldingen meer op je telefoon.

Stap 2. De NIET storen functie

Nooit geweten wat dat icoontje is van die halve maan op de iPhone? Dit is de niet storen functie. Deze functie zorgt ervoor dat je op geplande tijdstippen niet gebeld kan worden zonder dat je jouw telefoon daadwerkelijk uit hoeft te zetten. Gemiste oproepen springen netjes op de voicemail. Deze kan je dan op een later moment rustig terugbellen. En géén paniek, mocht er iemand zijn die jou écht nodig heeft, dan komt de oproep na twee gemiste gesprekken alsnog door. Ook kan je jouw favorieten selecteren, zodat je zelfs met de “niet storen” functie aan alsnog gebeld kan worden.

Stap 3. Power off!

En voor de echte die hards is er natuurlijk de laatste stap: zet je telefoon helemaal uit!

Een simpele maar oncomfortabele stap. Ervaar maar eens hoe het is om een hele dag onderweg te zijn zonder telefoon. Niet even snel WhatsApp kunnen checken. Of iemand kunnen bellen voor de last minute boodschappen.

Maar geloof me, dit oncomfortabele gevoel zal snel gaan wennen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Overigens wel zo handig om jouw “inner circle” te informeren over jouw offline momenten.

Inmiddels vier weken verder schrijf ik deze blog. Met pen en papier. Want ook de uren op de laptop zijn schermuren. Waarom ik dit heb geschreven? Omdat ik wil delen dat het voor mij de moeite waard is geweest. Was het makkelijk? NEE. Sterker nog, het kostte mij heel veel moeite en discipline dit te doen. Het is ook meerdere keren fout gegaan. Betrapte mijn vriend mij toch stiekem in het donker in de logeerkamer vastgeklampt aan mijn telefoon. Maar het was het waard. Het heeft mij vooral (nacht)rust gebracht. Ook ben ik creatiever in mijn dagbesteding en krijgt mijn partner de aandacht die hij verdient.

Een win-win! Ik zou dan ook iedereen aanraden de telefoon vaker uit te zetten.